Chiptuning – hvorfor gjøres det ikke på fabrikk?

    chiptuning En bil med bensinmotor er utstyrt med en så kalt motorstyring (ECU). Det er datamaskin som har ansvar for virkning av motor i ulike hastighets- og belastningsforhold. ECU vet hvordan drivstoff og tenning skal styres i alle forhold. Parameter innført i ECU er forberedt på en måte som garanterer bilens største holdbarhet, men ikke nødvendigvis for at motoren får sin største effekt og dreiemoment og bruker minst mulig drivstoff. Hva er grunnen til det?

    Fra produsentens synspunkt er det mest fornuftig å få lavest mulig risiko for skader, selv om det kan øke driftskostnader. Kostnadene dekkes jo av brukeren. Med andre ord, dersom produsenten antar at drivstoff i tanken kan være av lavere kvalitet enn det forventes eller har f.eks. 91 oktaner, for den type drivstoff selges på et bestemt marked (f.eks. i Tyskland), skal drivstoffdoser justeres slik at de er for store i forhold til behov. Overskudd av drivstoff beskytter mot forbrenning, men senker litt motoreffekten og øker driftskostnader.

    Det er ikke alle som passer på sin bil like godt. Fabrikken reduserer motorens resultater med hensikt for å beskytte den mot skade som resulterer fra dårlig drift. Motoren virker ofte lenge tross skade på styringselementer, blir forsynet med drivstoff av dårlig kvalitet, og driftsmaterialer skiftes ikke innen frist.


    Under homologasjonstester må bilen vise et lavt forbruk av drivstoff, men siden hastigheter det gjelder for angis i standarder (90 og 120 km/t), begrenser produsenter resultater og forbruk av drivstoff ved disse hastighetene på 4 og 5 gear ved å danne kunstige ”hull i gassen”. Store begrensninger for omdreininger under 3000 skal forbedre forbrenning i bykjøring, men bilen mister mye av sin fleksibilitet.
    Det er en ting til som man må huske på , det er nemlig gebyr for biler i Vest Europa. De kommer an på motoreffekten, så de fleste biler som tilbys på det tyske markedet har en mindre effekt (eller det i hvert fall tilbys spesielle, svekkete motorversjoner) enn deres ekvivalenter som selges på det amerikanske eller japanske markedet. De tyske versjonene beholder likevel sitt dreiemoment.
    Forresten, de fleste bilprodusenter har sine sportsavdelinger som egentlig framstiller de vanlige modeller med tuning, noe som er rådyrt. Det er vel tydelig at produsenten bekjemper tuning så lenge han ikke tjener på det selv.